Friday, October 20, 2017

 

Annual Festivals - October

1) Navarathri – நவராத்திரி
2) Deepavali – தீபாவளி
3) Skanda Shasti Viratham – ஸ்கந்த சஸ்டி விரதம்

NAVARATHRI

In Tamil calendar, Navarathri comes on the day after Puraddasi (Mahalaya) Amavaasai and starts with Durga Pooja, continue for nine days and followed by Vijayadashami (Vaazhai Veddu / Maanampoo) celebrations. – As celebrated in Sri Lanka & Southern India.

Navarathri is a period of nine nights (days) – Highly auspicious for the worship of Sakthi (Durga) – The Supreme (Divine) Energy. Divine Energy or Sakthi is worshiped in different forms.

The celebrations vary in different parts of India but in South India and Sri Lanka Goddess where, during the first three days the Divine Mother is worshiped as Durga (for Strength), next three days as Lakshmi (for wealth or prosperity) and the last three as Saraswathi (Knowledge or enlightenment)

Significance: Aim of human life is to attain Divinity through various methods. Navarathri symbolises this.

Step1 (first three days): Get rid of the countless negative (Asura) qualities like anger, jealousy etc. – destroying these is a struggle and is symbolised as Durga worship.
Step2: The second three days is devoted to the cultivation and development of auspicious qualities - wealth - by worshiping the wealth-giving aspect of the Divine - Lakshmi.
Step3: The last three days – The devotee becomes competent to receive the supreme wisdom and this is achieved through the worship of the Divine knowledge personified – Saraswathi. Prayers are conducted placing all varieties of materials (books by students, equipments used during the course of one’s profession meaning Aayutha in Tamil) that provide livelihood for the members of the family.

The final day (10th) is celebration of victory of achievements - symbolised by the killing of the Asura with different heads (that represents destruction of demon – Soora Samharam. The demon (Asura) was supposed to have hidden in a tree called Vanni which is very hard to cut and hence Plantain tree is used to symbolise the killing of the demon by the Divine Arrow ((Maa Ambu or Maanampoo in Tamil)

On this day of Vijayadashami (Vijaya- Victory, Dashami – tenth day) - All good things in life sprout – like beginning to learn alphabets (Edu thuvakkal)

GOLU: A custom of arranging dolls of various gods, incarnations, living beings – animals and plant forms - on a stepwise manner. This symbolises the oneness of the Supreme Energy (Sakthi) - as also agreed by current scientific theory - in the universe and reminding us to treat all beings – living and non living with due respect and honour.

நவராத்திரி

ஸ்ரீலங்காவிலும் தென் இந்தியாவிலும், தமிழ் பஞ்சாங்கத்தில் புரட்டாசி (மகாளய) அமாவாசைக்கு அடுத்துவரும் தினத்தன்று ஆரம்பமாகும் நவராத்திரி விழா துர்க்கை பூஜையில் ஆரம்பித்து ஒன்பது நாட்கள் பூஜையை அடுத்து விஜயதசமி (வாழை வெட்டு / மானம்பூ) விழவுடன் பூர்த்தியாகும்.

நவராத்திரி என்பது ஒன்பது இரவுகள் (நாட்கள்) என்ற நேரிடையான அர்த்தம். மகா சக்தி (துர்க்கை) வழிபாட்டுக்கு அதிமிக முக்கியத்துவம் வாய்ந்ததாகும். தெய்வீக சக்தி வழிபாடு பலவகையாகக் கொண்டாடப்படும்.

இந்தியாவின் பல்வேறு பகுதிகளிலும் வெவேறு விதமாகக் கொண்ட்டாடப்படும் இவ்விழாவானது, தென்னிந்தியாவிலும் ஸ்ரீலங்காவிலும் மகா சக்தி ஒரேவிதத்தில் வழிபாடு செய்யப்படும். முதல் மூன்று நாட்களில் (பலம் கொடுக்கும்) துர்க்கையையும் அடுத்து மூன்று நாட்களில் செல்வங்களை அருளும் லக்ஷ்மியையும் இறுதி மூன்று நாட்களிலும் கல்வி (தெளிந்த நல்லறிவு) வழங்கும் சரஸ்வதியையும் வழிபடுவர்.

முக்கியத்துவம்:மானிட வாழ்வின் முக்கிய நோக்கம் பல்வேறு வழிகளாலும் இறை நிலையை எய்துதலேயாம். நவாராத்திரி விழாவானது இவ்வழிகளில் ஒன்றைச் சித்தரிப்பதாகும்.

நிலை 1: (முதல் மூன்று நாட்கள்) மனிதருள் புதைந்து கிடக்கும் எண்ணற்ற (கோபம், பொறாமை போன்ற) கொடூரக் (அசுர) குணங்களிலிருந்து விடுபடுதல் – இவற்றை ஒழித்துக் கட்டுவது பெரும் போறேயாம். திறக்கை வழிபாடு இதனைக் குறிக்கும்.
நிலை 2: அடுத்து வரும் மூன்று நாட்களிலும், நற் குணங்களை வளர்த்துப் பெருக்கும் நோக்குடன் (செல்வப் பெருக்கு) வழிபடுதலே இலக்குமி வழிபாடாம்.
நிலை 3: மேற்கூறிய இரு நிலைகளாலும் பக்குவப்பட்ட நல்லடியார் இப்பொழுது இறைநிலையை அடையும் விவேகத்தை, கலைவாணியாம் அன்னை சரஸ்வதியை, இறுதி மூன்று நாட்களிலும் வழிபடுதலால் அடையவழி பிறக்கும்.

இறுதிநாள் (1௦வது) மேற்கூறியவற்றைப் பெற்றவற்றைக் கொண்டாடும் தினமாகும். (பல் வகை முகங்களைக் கொண்ட) அசுர குணக்களை கொன்றுகுவிப்பதை விஜய (=வெற்றி) தசமி (= பத்தாவது நாள்) / சூரா சம்ஹாரம்(இல்லாதொழித்தல்) என்பர். (வெட்டுதற்குக் கடுமையான) வன்னிமரத்துள் ஒளிந்திருந்த அசுரனை பெரும் (மா) அம்பு (மா+அம்பு = மானம்பூ) கொண்டு வதப்பதுதான் வாழை வெட்டு என்பர். வன்னி மரம் கிடைத்தர்கரியாதி – வெட்டுதற்கு சிரமமானது - எனவே வாழையை உபயோகிப்பர் (வாழை வெட்டு).

விஜய தசமியன்று, சிறுவர்க்கு அக்ஷராரம்பம் (எடு துவக்கல்) போன்ற நற்காரியங்கள் துளிர் விடும்.

நவராத்திரி காலங்களில், உலகிலுள்ள படைப்புகளை, பொம்மை உருவங்களாக ஆக்கி - கொலு அமைப்பது இப் பிரபஞ்சத்தின் படைப்புகளெல்லாம் ஒன்றே (தற் கால விஞ்ஞானிகள் கூறும் ஒரே சக்தி) எனக் கருத்துப்படும். அவற்றைஎல்லாம் பண்புடனும் கௌரவத்துடனும் பேணுதலையே கொலு அமைத்தல் சித்தரிக்கும்.

 

DEEPAVALI

Literal meaning: Row of lamps (Deepam = lamp, Aavali= row) May also mean Theethu = bad (habit), Paavam= sin, azhi = destroy) – destroying bad habits like anger, jealousy, ego etc., and sin.

When:Deepavali falls on the 14th day of the dark half of the Tamil month Ayippasi.

Significance: Light symbolises freedom from darkness so is knowledge (that is enshrined within human) from ignorance & misery & evil. This is festival to indicate Dharma triumphs over adharma.

Ancient Story: Narakasura, an all powerful demon, was harassing and succumbed great men, kings and people to tortures & various ill treatments. Lord Krishna destroyed him on this day. Narakasura obtained enlightenment at the last moment and was blessed with God’s dharshan and granted his request for the world to remember his death with lights and festivity.

The moral of this story is “Deliverance of Dharma and enlightenment from clutches of evil and hatred through the Grace of Light brings peace, joy and cheer”. Also, this story depicts victory over Tamas (laziness) and Rajas (rakshasa) - Asura qualities in human - by Satvic (Lord = Lights = Wisdom).

In Sri Lanka and South India, this festival is celebrated in one or more of the following ways:
Oil bath and water (depicting Holy Ganga (removing impurities), New best dress of choice, Prayers offering sweets and good food and fireworks display.

தீபாவளி

அர்த்தம்: தீபாவளி (தீபம் + ஆவளி = வரிசை)
தினம்: ஐப்பசி மாத அமாவாசை அறிவொளி பெற்று
மகத்துவம்: இருளை அகற்றுவது ஒளி போல அருளெனும் ஒளியினால் (மனித உள்ளத்துள் உள்ள) அறியாமை, கோபம், பொறாமை இத்தியாதி தீய குணங்களை அகற்றல். அதர்மத்தை தர்மத்தினால் வென்றெடுத்தல்
புராணக்கதை: மன்னர்களையும் மக்களையும் துன்புறுத்தி வதைசெய்த அதிபலம்போருந்திய நரகாசுனை கிருஷ்ணபகவான் இல்லாதொழித்த நன்னாளாம். நரகாசுரன் இறக்குந்தறுவாயில் அறிவோளிபெற்று அவனது வேண்டுகோளின்படி அந்நாளை மக்கள் புத்தாடை புனைந்து உருசியான உணவுப்பண்டங்களை உண்டு கழித்துக் கொண்டாடி நினைவுகூற வேண்டும் என வேண்டியதன் பேரில் பகவான் அவ்வாறே அருளினார்.

தாற்பரியம்: தீய எண்ணங்கள், செயல்கள், வெறுப்பு இன்னோரன்ன இடர்ப்பிடிகளிளிருந்து இறையருளால் அதர்மத்தை தர்மம் மூலம் வென்றொளித்துக் களிப்புறுதல்- மேலும், தாமச ராக்ஷச குணக்களில்ருந்து விடுபட்டு சாத்வீக குணம் (இறை நிலை) பெறுதல்.

இலங்கை தென்னிந்தியா போன்ற இடங்களில் இவ்விழாவை கீழிக்கண்ட ஒன்று அல்லது பல விதமாகக் கொண்டாடுவர்: எண்ணெய் தேய்த்து (அருள் மிகு கங்கை நீரையொத்த) நன்னீராடல் விருப்பமிகு புத்தாடை புனைதல், இறை வழபாடு, நல்ல இனிய பண்டங்களை வழங்குதல், வாண வேடிக்கை.

SKANTHA SASHTI  

What is Skantha Shashti? Six (Shashti) days of Penance (Viratham = fasting) on Lord Muruga or Skanda.

When? The fast begins on the first day of the waxing moon in the month of Ayippasi ending on Shashti, the sixth day with grand occasion of Soora Samharam (= destroying the very powerful demon Soorapadman).

How is it observed? Fasting (abstaining from food) of various degrees, is observed in many ways during the six days with fervent prayer, concentration and meditation on Lord Skanda/Muruga culminating of breaking the fast after sundown with meal of fruit and milk or coconut water.

Significance: With the practice of fasting with devotion one achieves purity in mind and body, shedding the animal nature towards Divinity, getting rid of ego and selfishness.

Ancient Story: Skanda or Muruga is the second son of Lord Shiva was born after severe Penance by Lord Shiva and Goddess Parvathi in order to defeat the All Powerful Demon Soorapadman following several requests from the Devas. Soorapadman took several forms in order to confuse Lord Muruga during the battle but ultimately was split into two by the Vel (powerful arrow of Lord Muruga). On splitting into two, the demon thus took the forms of a peacock and cock. At that stage, Skanda cast his benevolent grace on the two birds blessing them with knowledge / wisdom.

Moral: With control of the Self a devotee becomes victorious of knowledge / wisdom over selfishness and ignorance.

ஸ்கந்த சஸ்டி

அர்த்தம்: முருகக்கடவுளின்பால் ஆறு நாட்கள் தியானம் செய்து கடும் விரதம் பூணுதல்.
எப்போது? ஐப்பசிமாத தேய் பிறையில் ஆரம்பித்து சஷ்டியான ஆறாவது நாளில் சூரா சம்ஹாரத்தோடு, விரதம் பூர்த்தி செய்யப்படும்.
எப்படி அனுட்டித்தல்? பக்தர்கள் தத்தமது உடல் நிலைக்கேற்ப கடும் விரதம், பிரார்த்தனை, தியானம் முதலிய மேற்கொண்டு ஆறாவது நாள் மாலை நைமித்தியம் செய்த உண்டியை பால், இளநீருடன் அருந்துவர்.
முக்கியத்துவம்: பக்தி சிரத்தையுடன் மேற்கொள்ளும் விரதம் தியானத்தின் நிமித்தம் சுயநலம், ஆணவம் முதலான தீய வழக்கங்களிநின்று விடுபடுதல்.

புராணக் கதை: முருகன் சிவன்-பார்வதியின் இரண்டாவது புத்திரன். கடுந்தவத்தினால் தேவர்களை பலவாறு துன்புறுத்திய அசுரர்களிடமிருந்து விடுவிக்க உதித்தவன். கடும்போரின் இறுதியில் சூரபத்மன் பற்பல இறைவனை ஏமாற்றும் பொருட்டு பற்பல உருவங்கள் எடுத்தாலும் தொவயையே கண்டான். இறுதித் தருவாயில் முருகப் பெருமானாரின் வேலினால் இரண்டாகப் பிளக்கப் படுங்கால் பெருமான் அவனுக்கு பாவமன்னிபளிக்கும் வண்ணம் ஞானமூட்டும் வகையில் மயிலாகவும் வேலாகவும் ஆக்கி அருளினார்.
தாற்பரியம்: தியானத்தாலும் மனக் கட்டுபாடினாலும் தன்னிச்சை ஆணவம் இத்தியாதி குணங்களிலிருந்து விடுபட்டு நல்லறிவு, ஞானம் பெற்று மேல்நிலையை அடையலாம்.